poleerimine auto

On kirjutatud palju artikleid auto ettevalmistamisest talveks, ning materjali sellest, mida kontrollida autos kevadel, on peaaegu võimatu leida. Aga siin on ju ka mida vaadata. Eriti kui auto on juba vanemas eas. “MK-Estonia”d aitab Roman Zaprudski, 18-aastase kogemusega spetsialist keretööde ja auto värvimise valdkonnas, keretöökoja juhataja.

Meie kliimat on raske nimetada autosõbralikuks. Niiske suvi läheb üle vastikusse hooajavahesse. Lörts, järsud temperatuurivahed, lumi ja vihm, reagendid teedel, kuid ka teepinna seisukord iseenesest – kõik see võib paari kuu jooksul muuta isegi uue auto spetsialistide erakorralist vahelesekkumist nõutavaks veovankriks. Kuigi, muidugi, palju sõltub ekspluateerimisest.
Kuid isegi kõige ettevaatlikumatele autojuhtidele on siiski soovitatav talve lõppemisel sõita autoteenindusest läbi ja kontrollida millises seisukorras nende auto on. Siinjuures ülevaatus ei pea seisnema vaid rehvide vahetamises ja balansseerimises.

Muidugi, kõige esimene ja selgem asi on vahetada välja talverehvid suverehvide vastu ning pärast pesta auto, pestes maha soola ja muud reagentide jäägid. Sellest algabki otseselt auto ettevalmistamine kevadeks. Pärast kõige ebavajaliku eemaldamist on tarvis hea valguse käes hoolikalt kontrollida kerel killendite olemasolu. Kui neid õigeaegselt mitte eemaldata, siis võib tulevikus nendes kohtades alata korrosioon.
Kontrollida on vaja palju asju – seda arutame allpool. Ja ei tasu suhtuda sellesse formaalselt, eriti kui auto on juba mitte esimene aasta kasutuses. On olemas palju peensusi, millele ei pöörata tähelepanu. Seevastu hilisem remont võib minna maksta ränka raha. Kuid siiski on ka see, mida ei ole üldse kohustuslik teha, kuid mõnedele miskipärast tundub, et see on vajalik.

“Paljudele tundub, et pärast talve tuleb luua puhtust ka kapoti all ja pesta puhtaks mootor, – räägib Roman Zaprudski. – Kuid tegelikult mootori pesemine on täiesti üleliigne asi. Lisaks sellele, vastutus tagajärgede eest langeb teile. Tänapäeval autod on niivõrd täidetud elektroonikaga ja kõik on nii keeruline, et mootori pesemisega võib vaid tekitada kahju. Uskuge, seal on kõik läbi mõeldud ja kaitstud mustuse eest, nii et just seda tegevust on parem mitte teha. Sellest, mida on aga tõesti vaja üle vaadata, lugege edasi.”

Esiklaas
Seda on parem üle vaadata päikeselise ilmaga – siis näete kõiki kriimustusi ja killendeid. Teed on meil kehvad, nendelt lendab igast asja. Pluss reagendid ja kemikaalid – kõik see võib keerustada nähtavust. Kui näete, et killendeid ja kriimustusi on palju või on tekkinud praod, on parem esiklaasi vahetada. Kõik “kiire remondi” süsteemid on ajutine pääs ja probleemi ei lahenda. Lisaks sellele “vedelklaasi” võib kasutada ainult siis, kui pragu on mitte laiem kui kaheeurone münt. Kui klaas on kahjustatud, tuleb see välja vahetada. Tasub märkida, et tänapäeva autodes moodustab esiklaas 30% kere tugevusest.
Killendi peatamine või vahetus: alates 50 eurost.

Kliimaseade
Ventilatsiooni- ja kliimaseadmesüsteeme on samuti parem kontrollida autoteeninduses. Spetsialistid soovitavad puhastada süsteemi kord aastas, ja kevadsuvise hooaja algus on kõige õigem aeg.
Kliimaseadme kontroll: alates 30 eurost.

Tehnilised vedelikud
Need on samuti tähtsad pisiasjad, millele tuleb kindlasti pöörata tähelepanu. Optimaalselt – tellida kompleksteenindus autoremonditöökojas. Seal kontrollitakse kõike ning vajadusel valatakse täis, kui on midagi puudu või vahetatakse uute vastu.
Vedelike vahetus: alates 14 eurost.

Laternad
Nendest samuti tihti unustatakse. Kuid hooaja kestel kivid, bituumen, reagendid ja kogu ülejäänud mustus viib selleni, et klaas muutub sogaseks. Spetsialistid soovitavad teha poleerimine.
Laternate poleerimine: alates 25 eurost/tk.

Rattakalle ja kokkujooks
Ärge ajage segi ajada rataste balansseerimisega rehvide vahetamisel. Rattakalde ja kokkujooksu kontroll on protseduur, mida samuti tuleb teha regulaarselt. Meistrid kohe märkavad veermiku rikkeid (kui neid on) ja pakuvad remonti.
Rattakalle ja kokkujooks: alates 35 eurost.

Lakk- ja värvkate
Korrosioon on salakaval asi, ning kui auto ei ole enam uus, siis selle tekkimise tõenäosus pärast sügistalvist hooaega on suur. Rattakoopad, küljelaiendid, uste alaosa – kõige silmapaistmatumad ja kõige magusamad kohad rooste jaoks. Mida varem märgate iseloomulike tunnuseid – värvi paisumist, või on juba alanud emaili kildamine – seda odavam ja lihtsam on protsessi peatada.
Nõrkadeks kohtadeks on alati keevisliited, künnised, tiivad, elemendid, mis sageli puutuvad kokku niiskusega. Lisaks agressiivsele niiskele keskkonnale korrosiooni levikut mõjutab ka vibratsiooni olemasolu.
Korrosioonikaitsevahendid võib jagada kaheks tüübiks: aktiivsed ja passiivsed. Passiivsed vahendid eraldavad metalli pinda agressiivsest keskkonnast. Näiteks tehase tingimustes kõige tõhusamaks korrosioonivastaseks meetodiks on kere tsinkimine. Kihi paksus vaid 6-9 mm võimaldab kaitsta metalli. Kuid aja jooksul isegi tsingitud kere võib allutatada korrosiooni mõjule. Kui see juhtus, tuleb kohe mõelda auto töötlemise peale.
Töötlemise perioodilisus hakkab sõltuma tingimustest, millistes te oma autot ekspluateerite ning samuti sellest, kas te olete enne seda keret töödelnud ja kui hästi. Kui auto on juba läbinud korrosioonivastase töötlemise, siis kord aastas tuleb autot vaadelda tõstukil ning vajadusel uuendada kaitsekihti.
Auto varjatud õõsi on samuti vajalik kaitsta korrosiooni eest, kuid teha seda tuleb spetsiaalse seguga, mis on sarnane mootoriõliga. See valatakse tehnoloogilistesse avadesse. Seintel tekib kile, mis ennetab korrosiooni mõju.
Lakk- ja värvkate. : alates 150 eurost.

Kere
Talv on kere jaoks raske katsumus. Jäätunud asfaldilt lendab hoopiski rohkem mustust, puru ja bituumenit, kui suvel. Seetõttu on väga oluline kevadel puhastada kerelt bituumeni. Seejärel kontrollida värvi seisundit, kui kõik on korras – teha poleerimine ning seejärel kaitsetöötlus vahaga. Kvaliteetsete kaitsevahade kasutamisel piisab paarist kihist ühel hooajal.
Bituumeni puhastus: alates 15 eurost.
Vahaga töötlemine: alates 50 eurost (eksperdid soovitavad kastutada firmasid 3M, Meguiar`s).
Poleerimine: alates 100 eurost (eksperdid soovitavad kastutada firmasid 3M, Meguiar`s).

Kere sisemised/varjatud õõned
Kõige parem on hoolitseda korrosioonivastase töötlemise eest suvel. Seetõttu juba augustis võite rahulikult viia oma auto teenindusse, teostada kõik protseduurid ja lõõgastuda. Töötlemist võib muidugi teha ka hiljem. Kuid see võtab rohkem aega ning on olemas ka vanasõna – rege rauta suvel.
Korrosioonivastane töötlus: alates 100 eurost.